Creatieve communicatievormen

Hallo allemaal en welkom terug. De situatie waarin we ons nu bevinden heeft een enorme impact op ons sociaal leven. Studenten kunnen niet meer naar school, werknemers moeten zo veel als mogelijk telewerken, niemand mag nog bezoek ontvangen. We zijn dus genoodzaakt om op alternatieve manieren met elkaar in communicatie te treden.

Technologie

Voor de jongere generatie is het op zich niet zo moeilijk om in contact te blijven met elkaar. We hebben tegenwoordig allemaal een smartphone en zijn daardoor continu bereikbaar. Ik moet zeggen dat ik zeer blij ben dat we deze technologische snufjes hebben want ik zou het contact met mijn vrienden en familie anders zeer hard missen. Ik hoor hen dagelijks en prijs me zeer gelukkig dat ik die mogelijkheid heb.

Creatieve communicatie

Er worden ook heel wat creatieve manieren ‘uitgevonden’ om met elkaar in communicatie te treden. Denk maar aan de zogenaamde ‘challenges’ die op facebook georganiseerd worden. Hierbij doet iemand een bepaalde challenge en nodigt zijn/ haar vrienden uit om dezelfde challenge te doen en ook vrienden uit te nodigen, dit vormt een soort kettingreactie. De TV-zender VTM deed verschillende opnames met drones in samenwerking met Het Laatste Nieuws. Ze kondigden op voorhand aan over welke stad/ gemeente de drone ging vliegen en vroegen de mensen om zo een boodschap over te brengen.
Verschillende woonzorgcentra maakten gebruik van de TV-schermen om daarop boodschappen te laten zien aan de bewoners. Deze boodschappen kwamen van zowel familie als vrienden. Ziekenhuizen en woonzorgcentra deden ook een poging om via tablets in contact te treden via Skype, vermoedelijk niet evident met deze soms zwaar zieke, oudere doelgroep.

Terug zoals vroeger

Vroeger waren al deze technologische mogelijkheden niet aanwezig en moest er dus nog gecommuniceerd worden via handgeschreven brieven en de vaste telefoonlijn. Het is iets wat ik me nauwelijks kan voorstellen. In het ziekenhuis van Zottegem komt dat door de Coronamaatregelen terug wat “opflakkeren” . De tearoom moest er sluiten en kreeg een andere rol, afhaalpunt voor wisselen van vuile en propere was. Zowel patiënten als familie verstoppen briefjes in de was om elkaar een hart onder de riem te steken. Hartverwarmende en nostalgische taferelen.
De tearoom is er ook om langverblijvende patiënten (bijvoorbeeld een revalidatiepatiënt) er kort bezoek van één vaste persoon te laten ontvangen, op die manier kan de patiënt even aan de ziekenhuissfeer  ontsnappen en steun vinden bij een familielid of vriend(in). De medewerkers van de tearoom spelen er in beide gevallen een cruciale rol om patiënten en familie samen te brengen.
Dankzij Bpost konden ook wij jongeren deze manier van communicatie eens meemaken. Er was namelijk een actie die je toeliet een postkaart te sturen met aan de voorkant een foto. Ik kreeg zo een kaartje toegestuurd van een goede vriendin en was er heel tevreden mee. Het onverwacht mogen vinden van zo’n verrassend kaartje in de postbus was een bijzondere, warme ervaring. Wil je zelf ook graag iemand verrassen met zo’n kaartje klik dan hier.

Bronnen:

De informatie van het ziekenhuis van Zottegem is afkomstig van mijn moeder. Ze is daar werkzaam als hoofdverpleegkundige op de PAAZ-afdeling

Afbeelding via https://www.zorgvannu.nl/blogs/contact-houden-met-ouderen-en-kwetsbaren-in-tijden-van-corona

Reacties

  1. Dag Milan
    Weer een fijne blog! Leuk dat je de link van Bpost erin hebt gezet! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Milan.

    Zeer toffe maar ook leerzame post. Ik had nog nooit gehoord van deze manier van communicatie via briefjes. Als ik een suggestie zou kunnen doen, dan is de manier van samen gezelschapsspellen ook een aanrader. Via bijvoorbeeld "facetime" videochatte veel mensen naar elkaar en speelden ze een gezelschapsspel zoals monepoly. Zo spendeerden/ communiceerden velen tijd met elkaar op een langere en interactieve manier. Dit zou zeker ook leuk zijn voor oudere mensen die de tijd moeilijk weten in te vullen.
    Zoals ik al zei, een heel leuke post. Ik lees zeker meer!

    Met vriendelijke groeten, Griffin.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onduidelijke communicatie

Een muzikale lockdown