Een muzikale lockdown

Hallo en welkom terug. Vandaag wil ik het eens hebben over muziek in tijden van corona. Sociale media staat er vol van. Zo is er Wim Opbrouck die alle dagen op vier.be een video post aan zijn piano, vanuit zijn kot. Ook harmonieorkesten namen reeds filmpjes op en monteerden die zodat het leek alsof ze samen waren, Els De Schepper maakte een parodie van haar eigen nummer ‘Kom Uit De Kast’ getiteld ‘Blijf In Uw Kot’, verschillende muzikanten leren elkaars instrument bespelen,… En ikzelf heb nog nooit zoveel op mijn accordeon gespeeld als nu.


Waarom muziek beluisteren?

Ik denk dat iedereen het met me eens is als ik zeg dat muziek onmisbaar is geworden in ons leven. Er bestaan enorm veel genres, afspeelvormen en alle mogelijke playlists, voor alle mogelijke situaties en emoties. En tijdens deze lockdown krijgen we te maken met veel emoties. Laat muziek  een helende kracht zijn.

The sound of Milan

Niet alleen er naar luisteren heeft een positief effect, zelf spelen, heeft dat ook. Tijdens het spelen kan ik heel wat emoties kwijt. Als ik speel, passeren veel verschillende liedjes, snel, traag, luid, stil, droevig, opgewekt,… En op het einde ben ik telkens opgelucht, voel ik mij herboren. Ik kon even alle miserie vergeten. Ik ben ook reeds gaan spelen in openlucht voor ouderen die reeds dagenlang eenzaam en alleen op hun flat moesten verblijven. Mijn God, je moest hun gezichten zien, zo vrolijk, het deed me wat. Met de accordeongroep van Ronse, waar ik les volg, maakten we ook reeds een filmpje. Iedereen nam vanuit zijn eigen kot zijn/ haar deel op en het werd gemonteerd tot een mooi geheel. Via deze link kan je het resultaat beluisteren: https://wetransfer.com/downloads/24b465f168a1bef05142e7445cb17d8420200515085547/83b142?fbclid=IwAR3cFeSiWAx32JeQUAH5sP_9gBjZ7dLN1Oi32qhUrnsg9lYJg0USnGSTiMo.

Verveling bij de artiesten

Vele zangers zijn de laatste tijd ook al creatief geweest. In plaats van concerten te geven vanop een groot podium voor een reuzepubliek, speelden ze vanuit hun kot. Allemaal live te volgen. Geef toe, dat is toch uniek. Zonder dit virus zouden we nooit dergelijke taferelen te zien krijgen. En als je ziet hoe mooi het toch nog steeds is, zou het achteraf bekeken jammer zijn.

 

‘’Music was my first love and it will be my last’’ – John Miles


Reacties

  1. Schitterende accordeonklas, Milan. Je vraagt wat feedback. Wel qua onderwerp: prachtig, maar misschien wat meer uitdieping richting geschiedenis van het/de accordeon? Muziek in tijden van epidemies? Therapeutische muziek... laat je maar gaan. Het wordt beslist origineel deze blog. Vergeet niet lange en onleesbare url's te verstoppen achter een woordje of een zinnetje zoals 'klik hier'.
    Ikzelf woon in Lichtervelde, een dorp ooit vermaard om zijn Callewaert accordeons. Je moet maar eens Eugene Callewaert intikken op Wikipedia. De man is tijdens de tweede wereldoorlog onthoofd.... Ook daar zit geschiedenis in.

    Groet,
    Hou je gezond en spelen maar!

    bw

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Milan
    Fantastisch om te zien hoe je je volledig in de passie van je accordeon kwijt kan! Je hebt er echt een talent voor! Hoe ben je ooit op het idee gekomen om juist dit instrument te bespelen?
    Groetjes
    Margaux Vandoolaeghe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Margaux
      Mijn eerste keuze ging naar elektrische gitaar, maar daar moest je vooraf akoestische gitaar voor leren spelen. Het was uiteindelijk mijn vader die aan accordeon dacht omdat hij het graag hoort en vind dat het altijd ambiance met zich meebrengt. Ik besloot het te proberen en heb er nog steeds geen spijt van!
      Groeten Milan

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onduidelijke communicatie

Creatieve communicatievormen