Oorlogsvergelijking

Interessante aanvulling vorige blogs

Hallo en welkom terug. Voor ik jullie mijn volgende onderwerp introduceer wil ik graag nog eens refereren naar mijn voorgaande 2 blogs. Toen ik deze morgen de Zondagskrant las (regio Westkust-Middenkust, ja we zijn tweedeverblijvers en mogen eindelijk terug naar ons buitenkot) mocht ik er een artikel in ontdekken, wat nauw aansluit bij mijn persoonlijke verlieservaringen. De TV-zender Eén pakt vanaf morgenavond uit met een speciale reeks van “Komen te gaan” (een realityprogramma over begrafenisondernemers), ze tonen welke invloed Corona heeft op afscheid nemen. Ook daar lees ik de bevestiging dat in tijden van Corona afscheid nemen nog moeilijker is dan anders. Indien je dus benieuwd bent naar hoe het allemaal verloopt, raad ik je zeker en vast aan om het programma te bekijken.

Bron:

BEDAUX S. Schipperen tussen social distancing en troost. In: De Zondag, 24 mei 2020.

Oorlogsvergelijking

“Het is erger dan tijdens de oorlog” hoor ik de 93-jarige buurvrouw van mijn peter verwoorden, duidelijk doelend op de coronacrisis. Deze uitspraak intrigeert me... ik ben benieuwd naar welke gelijkenissen ze met deze uitspraak linkt. Ik laat me even als speurneus onderdompelen in oorlogsmaterie.

Veel erger dan de oorlog

De crisis die we nu mee maken is op sociaal vlak veel erger dan de oorlog. Mensen vereenzamen helemaal en zeker de oudere generatie. André Vandenhaute, een oudstrijder die normaal gezien de Bevrijdingsdag zou vieren vertelt de gelijkenissen en verschillen. Door toedoen van het Coronavirus voor het eerst in zijn leven, kan dit jaarlijks evenement dat hij iedere keer bijwoonde niet doorgaan.

Gelijkenissen en verschillen

Na het nodige opzoekwerk kan je wel stellen dat een eerste  gelijkenis het vechten tegen de vijand is, ook al is dit deze keer een onzichtbare. Het is een andere situatie, maar mensen vertoonden toch gelijkaardig gedrag. Het hamsteren van levensmiddelen was ook toen duidelijk aan de gang. Ook was er sprake van een sociaal isolement, maar toch anders. Ze konden immers nog doen wat ze wilden, zoals op bezoek gaan bij anderen, wat in deze crisis totaal niet mag.  Laat ons hopen dat de duurtijd een groot verschil mag zijn, dat we snel de bevrijding kunnen vieren en dat er een vaccin wordt gevonden om toekomstige lockdowns en quarantaines te voorkomen.

De Bevrijding

De bevrijding betekende het einde van de Duitse bezetting, dit duurde de volledige maand september van het jaar 1944. Stapsgewijs werden steden en dorpen en dan vooral hun inwoners bevrijd. De voorbije weken van de lockdown waarin wij ons bevinden staan in het teken van versoepelingsmaatregelen door de veiligheidsraad. Ik vind dat je dit ook kan zien als een soort van bevrijding van de ‘Corona-bezetting’. De bevrijding van tijdens de oorlog werd enorm gevierd door iedereen. Ik ben er  redelijk van overtuigd dat als ons land Coronavrij is en we dus weer alles mogen doen, dat het ook goed gevierd zal worden onder vrienden en familie. Ik ben dat toch alvast van plan en kijk er enorm naar uit om dit terug te kunnen en mogen doen.

Bronnen:

SCHOUPPE W. Oudstrijder uit Brakel (93): “Deze coronacrisis is op sommige vlakken net een oorlog”. vrtNWS, 8 mei 2020. Geraadpleegd via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/08/oudstrijder-uit-brakel-93-deze-coronacrisis-is-net-als-een-o/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1588938657

Bevrijding van de Duitse bezetting in België (Tweede Wereldoorlog). Wikipedia. Geraadpleegd via https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevrijding_van_de_Duitse_bezetting_in_Belgi%C3%AB_(Tweede_Wereldoorlog) op 24 mei 2020.


Reacties

  1. Dag Milan
    Weer een leuk artikel! Je schrijft vanuit je eigen ervaring, gedachten en gevoelens, integreert geschiedenis en eindigt weer met een stukje van jezelf! Leuk om te volgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onduidelijke communicatie

Een muzikale lockdown

Creatieve communicatievormen