Sportieve staycation

Hallo en welkom terug. Je herinnert je waarschijnlijk ook nog dat we omwille van de Coronamaatregelen van de ene op de andere dag heel wat anders zo evidente zaken niet meer mochten doen. Niet meer naar school, geen vrienden of familie meer zien, niet meer op café of restaurant, niet meer op reis, veel onduidelijkheden… LOCKDOWN! Alle dagen in ons kot blijven, geen simpele opdracht.

Als menselijk levend wezen nood aan sociaal contact besloot ik op zoek te gaan naar alternatieven om mijn kot te mogen verlaten. Aha, een belangrijke “beweegreden” gevonden : sporten. Ik besloot om mijn luie leventje wat aan te passen en het over een sportievere boeg te gooien. Hoewel we normaal gezien op vacation gaan, werd het dit jaar een staycation.

Staycation

Naar jaarlijkse gewoonte keken we reeds van in de kerstperiode uit naar de paasvakantie, traditioneel een verlofweek waarin onze verlofplannen concreet zijn, telkens met de betrachting “to create memories”. Dit jaar was het echter met enige aarzeling. Onze pepe werd midden december in het ziekenhuis opgenomen met een zware hersenbloeding. Het werden maanden van onzekerheid, onduidelijk in hoeverre hij zou kunnen herstellen, welke levenskwaliteit hij nog zou halen. We hoopten dat alles zo gunstig mogelijk zou evolueren zodat hij onze lastminute vliegvakantie naar een zomerse bestemming online zou kunnen volgen, we overwogen ook om een autovakantie als alternatief te kiezen (zodat we snel terug naar huis konden keren mocht de gezondheidstoestand van onze pepe dit eisen), ook een verblijf in ons tweede verblijf, een stacaravan aan zee behoorde tot de mogelijkheden.

13 maart, voor eeuwig in het geheugen gegrift als start van de lockdown besliste echter over een totaal andere wending. De verlofweek werd omgedoopt tot een staycation, in/ dicht bij ons kot. We vertoefden er in ieder geval in een zomers klimaat. Het leek wel een all-in kampeervakantie. In elk hoekje van onze tuin plaatsten we een tuinstoel of -zetel, de barbecue werd regelmatig aangestoken… Het deed me in ieder beseffen dat we ons geen verre kilometers dienen te verplaatsen om tot rust te komen, te genieten, nieuwe zaken te ontdekken… ik ben er van overtuigd dat ik in de toekomst hier nog vaak met positieve herinneringen aan deze staycation terug zal denken en heel wat ervaringen en herinnerd zullen worden.

Mooie natuur, nu zo dichtbij, anders zo ver weg

Hoewel ik normaal gezien graag op het gemak in de zetel hang, al scrollend op mijn gsm, heb ik nu toch wel ontdekt hoe graag ik eigenlijk buiten in beweging ben. Ik startte met dagelijks wandelen. Het is niet te vermoeiend en onze hond, die het zo graag doet, kan ook altijd mee. Zalig gewoon op gevoel rondwandelen en onbekende straten, paadjes inslaan, met de gedachte: ik zie wel waar ik uitkom. En amai, wat een mooie paadjes er zich hier bevinden, zo dicht bij huis, ik had er geen idee van. Het is daar ook zo stil en rustgevend, je hoort enkel de wind door de bomen waaien en de vogeltjes fluiten. En dan denk ik bij mezelf precies toch nog zo slecht niet hé die lockdown en ik vermoed dat de hond dat ook denkt ;-).

I like to MOVID(-19)

 Ik had de wekelijkse afspraak met één vriend van de middelbare school om samen te gaan wandelen. In het middelbaar zagen we elkaar elke dag, in het hoger onderwijs zelden en nu opeens terug wekelijks. We stappen telkens een 3-tal uur en leggen rond de 15km af. Ongelofelijk hoe vlot dat allemaal gaat. We hebben natuurlijk veel om over te praten, wat het nog zo fijn maakt.

Ook mijn fiets besloot ik eens vanonder het stof te halen. Ik had wel eens zin om wat te mountainbiken. Ideaal, want dankzij de wandelingen die ik reeds maakte had ik al redelijk wat paadjes/ bossen ontdekt.

Samen met mijn ouders en zus gingen we met onze bubbel op de boomgaarden van mijn overgrootvader bomen kappen. Nooit gedacht dat er voor mij een rol als houthakker weggelegd zou zijn. We maakten er (net zoals de fameuze Facebook) een echt challenge van. De natuur daar deed me dromen van een kampeervakantie met vrienden. Ik kreeg er direct een kampgevoel van. Maak ik zeker concreet van zodra weer toegelaten.

De lockdown maakt het ons niet gemakkelijk, velen voelen zich niet goed. Ik raad je aan om ook te proberen wat meer te bewegen zoals ik. Geloof me, het heeft een positief effect op zowel fysiek als mentaal vlak. De zomer komt eraan, je bent alle dagen thuis, tijd om aan die summerbody te werken! Er bestaan interessante websites om fiets- en wandelroutes uit te stippelen. Voor de fietsers onder ons, klik hier. Voor zij die liever wandelen, klik hier. En onthoud:

‘‘You’ll never walk alone’’


Reacties

Populaire posts van deze blog

Onduidelijke communicatie

Een muzikale lockdown

Creatieve communicatievormen